Északi-tengerre fel!

2016. július 17., vasárnap

Nekünk magyaroknak, ha tengerparti pihenésen gondolkodunk, elsőre nagy valószínűséggel az Adria jut eszünkbe. Persze ott van még a listán Görögország, Törökország, vagy éppen Tunézia. No, de az Északi-tenger?

Hollandiába költözve és az országot szép lassan felfedezve, előbb vagy utóbb mégis biztosan eljutunk hozzá. Akár nyáron, de főleg ha télen megyünk, első élményünk szinte biztosan az lesz, hogy letépi a fejünk a szél. Ettől eltekintve mégis hamisítatlan tengeri hangulatot kapunk. Persze nyáron kevesebb napsütésben és alacsonyabb átlaghőmérsékletben van részünk, mint a világ egyéb, egzotikus vízparti üdülőhelyein, de a tenger, az tenger!

Mielőtt nyáron bemerészkednénk a vízbe, nézzük meg, hogy mégis mi jellemzi az Északi-tengert, az Atlanti-óceán részét:

• 54.000 köbkilométer víztérfogat, 575.000 négyzetkilométer vízfelület.
  • 80 millió ember lakik partjai mentén az egyes országokban, azaz Norvégiában, Dániában, Németországban, Hollandiában, Belgiumban, Franciaországban, Angliában és Skóciában.
  • évente több, mint 7 millió látogató keresi fel csak a holland partokat.
  • a tenger a hajóforgalmat tekintve a Föld legsűrűbb régiója. Csak Hollandia térségében évente 260.000 hajó fordul meg, amiből 50.000 ki is köt az országban.
  • legnagyobb kikötője természetesen Rotterdam.
  • átlagos vízmélysége a holland részen 46 méter.
  • átlagos vízhőmérséklete télen 1, nyáron 18 fok.

A tenger színe egyébként zöldes-barnás, köszönhetően a benne élő algáknak. Ez azonban ne vegye el kedvünket a benne történő megmártózástól, hiszen a vize igen tiszta. Cserébe sótartalma jó magas: 34 gramm minden egyes literben.

És hogy hol fürdőzhetünk? Természetesen rengeteg helyen, ezért csak pár strandot emelnénk ki a legnagyobbak közül.

• Scheveningen a legnépszerűbb, itt mindig nagy az élet. Nem is csoda, hiszen gyakorlatilag egybenőtt Hágával. A tengeren kívül a Sea Life akváriumban, a dűnék megmászásával, vagy a hosszú tengerpari sétányon is jól érezhetjük magunkat.
  • Zandvoort Amszterdam és Haarlem mellett található. Ha megunnánk esetleg a strandolást, megnézhetjük a volt Forma 1-es autóversenypályát.
  • Hoek van Holland csak egy ugrás Rotterdamból. Innen pedig csak egy ugrás Anglia, hiszen innen indulnak a kompok oda.
  • Cadzand és Ouddorp strandjain van a legtöbb esélyünk egy szép nyári napra, hiszen itt, azaz Zeelandon süt legtöbbet a Nap – évente átlagosan 140 órával többet, mint Hollandia egyéb részein.
  • Texelt egyébként is érdemes felkeresni, de nyáron a 18 km hosszú strandja miatt főleg.

És persze a többi remek település, mint például Noordwijk, Katwijk, Callantsoog, Ijmuiden, Schiermonnikoog, Schiermonnikoog stb., stb...

No, de ha semmi sem visz rá, hogy ússzunk, attól még a tengeri mókákból nem maradunk ki, hiszen  ugyanúgy szörfözhetünk, kiteozhatunk, strandröplabdázhatunk, mint máshol.

Ha mégis vonakodnánk bemenni a nyári Északi-tengerbe, motivációként mindig juttassuk eszünkbe, hogy minden év január elsején hollandok tömegei – tavaly például tízezren - vesznek részt a hagyományos újévi megmártózásban!